سفارش تبلیغ
صبا ویژن


پایگاه زمین شناسی 88 دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)

دانشمندان در تحقیقات جدید خود ادعا کردند که ماده معدنی کوارتز می‌تواند به آنها در پیش‌بینی زمین‌لرزه و فورانات آتشفشانی کمک کند. به گزارش ایسنا، دانشمندان دانشگاه لندن و دانشگاه یوتای آمریکا دریافتند که رسوبات زیرزمین بلورهای سنگ در محل گسل‌ها به وفور یافت شده و نشانگر ضعف پوسته زمین هستند که ممکن است منجر به رویدادهای زمین‌شناسی شود. دانشمندان در تحقیقات خود که می‌تواند به نجات جان بسیاری از افراد در حوادث آینده بینجامد معتقدند که مواد معدنی نشان‌دهنده حرکت صفحات قاره‌ای است که از جمله می‌توان به حرکت صفحه آسیایی در زیر صفحه آمریکا اشاره کرد که منجر به وقوع زمین‌لرزه ژاپن شد. این یافته‌ها زمانی به دست آمدند که محققان به طور مکرر ارتباط بین رسوبات کوارتز و رویدادهای زمین‌شناسی را مشاهده کردند. آنها از برنامه رایانه‌یی ارث‌اسکوپ (Earthscope) و روش‌های زمین‌شناسی و ژئوفیزیکی برای مشاهده ساختار صفحه قاره‌ای آمریکای شمالی استفاده کردند. براساس اطلاعات به دست آمده، ماده معدنی کوارتز یک نشانگر خوب از ضعف پوسته زمین به شمار می‌رود. این تیم تحقیقاتی، ویژگی‌های این سنگ‌ها را با حرکات زمین مرتبط کردند. کوارتز حاوی مقداری آب درون خود است که در اثر حرارت فشار آزاد می‌شود. این مسأله موجب لغزش سنگها روی یکدیگر و حرکت آنها می‌شود که دانشمندان آن را در اصطلاح «چرخه چسبناک» می‌نامند.
   در حالیکه به اعتقاد زمین‌شناسان مناطقی مانند ژاپن، کالیفرنیای جنوبی و پارک ملی یلواستون در بخش فعال این چرخه چسبناک قرار دارند، مناطق دیگر مانند رشته کوه آپالشین در شرق آمریکا در مرحله غیرفعال محسوب می‌شوند.
   این نظریه می‌تواند به دانشمندان در دستیابی به احتمال و قدرت زلزله در مناطقی که زمانی از لحاظ زمین‌شناسی غیرفعال به نظر می‌رسیدند، کمک کند.


نوشته شده در یکشنبه 90/2/11 ساعت 12:8 عصر توسط جیمز هاتن| نظرات ( )


قالب وبلاگ : پارس اسکین