سفارش تبلیغ
صبا ویژن


پایگاه زمین شناسی 88 دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)

پژوهشگران دانشگاه علم وصنعت ایران به منظور طرح ساز‌ه‌ای مقاوم در مقابل زلزله موفق به تولید شتاب نگاشت‌های مصنوعی با استفاده از ویولت پاکت و الگوریتم بهترین پایه و شبکه عصبی شدند. به گزارش ایسنا، آزیتا اسعدی، دانشجوی دکتری مهندسی عمران- زلزله دانشگاه علم و صنعت ایران اظهار کرد: برای طرح ساز‌ه‌ای مقاوم در مقابل زلزله، تحلیل دینامیکی این سازه‌ها بر اساس طیف پاسخ یا روش تاریخچه زمانی است. با توجه به استفاده روزافزون از تحلیل دینامیکی تاریخچه زمانی برای محاسبه پاسخ سازه به علت کمبود رکوردهای کافی و مناسب زلزله، امروزه تولید شتابنگاشت‌های مصنوعی، ضروری به نظر می‌رسد. روش‌های مختلفی برای تولید رکوردهای زلزله ارائه شده که هر کدام برگرفته از یک الگوی خاص است. این تحقیق ضمن بررسی روش‌های موجود قدیمی، ساخت شتاب نگاشت مصنوعی و نقاط ضعف و قوت آنها، سعی در جهت یافتن روشی بهینه برای این امر مهم دارد.
   وی خاطرنشان کرد: در این پژوهش با استفاده از توانایی یادگیری شبکه عصبی و با کمک روشی نوین از تحلیل ویولت به نام تحلیل ویولت پاکت به همراه الگوریتم بهترین پایه، مدلی جهت ساخت شتاب نگاشت مصنوعی ارائه شد. در مدل پیشنهادی با استفاده از شبکه عصبی رگرسیون تعمیم یافته ( GRNN) اقدام به ساخت شبکه‌ای شد که ورودی آن طیف پاسخ شبه شتاب یا شبه سرعت و خروجی آن ضرائب ویولت پاکت شتاب نگاشت متناظر با آن است و سپس با روش تبدیل معکوس به شتاب نگاشت دسترسی خواهیم داشت.
   اسعدی تصریح کرد: در حقیقت با آموزش شبکه با شتاب نگاشت‌های واقعی و طیف پاسخ آنها به کمک الگوریتم معرفی شده به روش معکوس با ارائه طیف یک پاسخ دلخواه، به شتاب نگاشت متناظره آن دسترسی خواهیم یافت.
   آزیتا اسعدی، دانشجوی دکتری مهندسی عمران- زلزله دانشگاه علم و صنعت ایران رساله دکتری خود را با عنوان «تولید شتابنگاشت‌های مصنوعی با استفاده از ویولت پاکت با الگوریتم بهترین پایه و شبکه عصبی» به راهنمایی دکتر غلامرضا قدرتی امیری ارائه کرده است.

نوشته شده در یکشنبه 90/2/25 ساعت 7:15 عصر توسط جیمز هاتن| نظرات ( )


قالب وبلاگ : پارس اسکین