سفارش تبلیغ
صبا ویژن


پایگاه زمین شناسی 88 دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)

رئیس پژوهشگاه بین المللی زلزله و مهندسی زلزله با بیان اینکه از اواخر قرن بیستم تعداد زلزله های مهیب افزایش یافته است، گفت: ابعاد مختلف زلزله ها و زلزله بزرگ ژاپن در کنفرانس زلزله شناسی 26 تا 28 اردیبهشت ماه برگزار می شود مورد ارزیابی قرار می گیرد.
   به گزارش خبرنگار مهر، دکتر عباسعلی تسنیمی در نشست خبری پیش از ظهر امروز چهارشنبه از برگزاری ششمین کنفرانس بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله خبر داد و افزود: این کنفرانس از 26 تا 28 اردیبهشت جاری در برج میلاد برگزار می شود.
  
   رئیس پژوهشگاه بین المللی زلزله و مهندسی زلزله به موضوعات این کنفرانس اشاره کرد و اظهار داشت: تاکنون 4 زلزله بزرگ در دنیا رخ داده است که سونامی ژاپن نیز یکی از این رویدادهای مهم به شمار می رود از این رو تجربیات این زلزله در کنفرانس زلزله شناسی مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد.
  
   وی با بیان اینکه از سال 1900 تا 1999 خسارات ناشی از زلزله یک هزار میلیارد دلار برآورد شده است، خاطر نشان کرد: طبق این برآورد میزان خسارات در هر سال حدود ده هزار میلیارد دلار براورد می شود که این میزان در 10 سال آخر قرن بیستم به 20 میلیارد دلار رسیده است.
  
   تسنیمی ادامه داد: این افزایش حاکی از آن است که تعداد زلزله های بزرگ و مهیب رو به ازدیاد است از این رو لازم است تا توجه ویژه ای به مدیریت بحران شود که در سالهای اخیر بر روی اجرای تحقیقات هدفمند و کاربردی در مراکز علمی و پژوهشی مرتبط با زلزله شناسی و مهندسی زلزله تاکید شده است.
  
   وی توجه به سبک سازی سازه ها را از دیگر مسایل مهم در مدیریت بحران ذکر کرد و یاداور شد: در سبک سازی سعی می شود تا نیروی کمتری بر سازه ها وارد شود که در این راستا تحقیقات خوبی صورت گرفته است که نتایج این تحقیقات در مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن ارائه می شود تا در صورت تایید در این بخش مورد استفاده قرار گیرد.
  
   تسنیمی با تاکید بر اینکه در خصوص این موضوعات در کارگاه های تخصصی ششمین دوره کنفرانس بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله بحث و بررسی می شود، ادامه داد: برگزاری 2 گارگاه و 2 نشست تخصصی از برنامه های این کنفرانس است ضمن آنکه یونسکو در سال جاری درصدد برگزاری کارگاهی در زمینه زلزله بود که با هماهنگی هایی که صورت گرفت این کارگاه تخصصی از سوی پژوهشگاه زلزله در روز 28 اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.
  
   وی با بیان اینکه در این کنفرانس 985 چکیده مقاله پذیرفته شد، اظهار داشت: از این تعداد 629 مقاله در موضوعات سازه، زلزله شناسی، مدیریت بحران ئ ژئوتکنیک پذیرفته شد که در دو بخش ارائه شفاهی و پوستر ارائه می شود.
  
   تسنیمی با بیان اینکه مقالاتی از کشورهای ایتالیا، آلمان، فرانسه، ترکیه و آمریکا پذیرفته شده است، یاداور شد: در این کنفرانس متخصصانی از 21 کشور چون الجزایر، ارمنستان، اتریش، آذربایجان، ترکیه، ایتالیا، کانادا، آمریکا، شیلی، چین، ژاپن، مالزی، نیوزلند، پاکستان، پرتقال، سوریه، روسیه، تایوان، هندوستان، ایرلند و انگلستان حضور دارند.

نوشته شده در یکشنبه 90/2/25 ساعت 7:15 عصر توسط جیمز هاتن| نظرات ( )

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنایع و معادن گفت: ایران در استخراج سنگ های معدنی، رتبه سوم جهان را داراست. به گزارش ایرنا، وجیه الله جعفری در مراسم گشایش هفتمین نمایشگاه بین المللی سنگ، معادن و صنایع وابسته اصفهان، افزود: ایران پنجهزار و 700 معدن دارد که از این تعداد بیش از 4600 معدن فعال است و از این تعداد یکهزار و 400 معدن را معادن سنگ تشکیل می دهد و سالانه 285 میلیون تن سنگ از این معادن استخراج می شود.
   وی میزان ذخایر معادن کشور را چهار میلیارد تن ذکر و اضافه کرد: از این میزان 3/2 میلیارد تن آن قطعی است که هفت درصد آن را ذخایر سنگ تشکیل می دهد.
   وی با تاکید بر این نکته که در سال های اخیر میزان بهره وری در بخش اکتشاف و استخراج معادن افزایش یافته است، متذکر شد: گرچه وضعیت بهره برداری از معادن نسبت به گذشته بهبود یافته اما نیازمند ارتقاء بیشتر در این بخش برای رسیدن به سطح مطلوب می باشیم.
   جعفری، با تاکید بر نوسازی وبازسازی صنایع فعال در زمینه فراوری سنگ های معدنی اظهار داشت: بخش قابل توجهی از صنایع فعال در این بخش نیازمند بازسازی و نوسازی است اما فقط 200 واحد برای استفاده از تسهیلات در نظر گرفته شده از سوی دولت برای بازسازی و نوسازی ثبت نام کرده اند که انتظار می رفت با توجه به اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها اقبال بیشتری در زمینه نوسازی و اصلاح ساختار این صنایع صورت گیرد.
   وی با بیان اینکه از شش هزار واحد صنعتی فعال در زمینه صنعت سنگ در کشور فقط 250 واحد از فناوریهای روز بهره می برند، افزود: معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنایع و معادن، بر تعامل بیشتر بخش دولتی و بخش خصوصی برای تبدیل شدن سنگ به محصولی صادراتی تاکید دارد.
   وی گفت: این مهم نیازمند ایجاد کنسرسیوم های تخصصی و ایجاد انجمن هایی برای ساماندهی به صادرات است و این در حالی است که هنوز خوشه های صنعتی و صادراتی در کشور عملیاتی نشده است.
   هفتمین نمایشگاه بین المللی سنگ، معادن و صنایع وابسته اصفهان، روز دوشنبه با حضور معاون وزیر صنایع و معدن گشایش یافت.

نوشته شده در یکشنبه 90/2/25 ساعت 7:15 عصر توسط جیمز هاتن| نظرات ( )

پژوهشگران دانشگاه علم وصنعت ایران به منظور طرح ساز‌ه‌ای مقاوم در مقابل زلزله موفق به تولید شتاب نگاشت‌های مصنوعی با استفاده از ویولت پاکت و الگوریتم بهترین پایه و شبکه عصبی شدند. به گزارش ایسنا، آزیتا اسعدی، دانشجوی دکتری مهندسی عمران- زلزله دانشگاه علم و صنعت ایران اظهار کرد: برای طرح ساز‌ه‌ای مقاوم در مقابل زلزله، تحلیل دینامیکی این سازه‌ها بر اساس طیف پاسخ یا روش تاریخچه زمانی است. با توجه به استفاده روزافزون از تحلیل دینامیکی تاریخچه زمانی برای محاسبه پاسخ سازه به علت کمبود رکوردهای کافی و مناسب زلزله، امروزه تولید شتابنگاشت‌های مصنوعی، ضروری به نظر می‌رسد. روش‌های مختلفی برای تولید رکوردهای زلزله ارائه شده که هر کدام برگرفته از یک الگوی خاص است. این تحقیق ضمن بررسی روش‌های موجود قدیمی، ساخت شتاب نگاشت مصنوعی و نقاط ضعف و قوت آنها، سعی در جهت یافتن روشی بهینه برای این امر مهم دارد.
   وی خاطرنشان کرد: در این پژوهش با استفاده از توانایی یادگیری شبکه عصبی و با کمک روشی نوین از تحلیل ویولت به نام تحلیل ویولت پاکت به همراه الگوریتم بهترین پایه، مدلی جهت ساخت شتاب نگاشت مصنوعی ارائه شد. در مدل پیشنهادی با استفاده از شبکه عصبی رگرسیون تعمیم یافته ( GRNN) اقدام به ساخت شبکه‌ای شد که ورودی آن طیف پاسخ شبه شتاب یا شبه سرعت و خروجی آن ضرائب ویولت پاکت شتاب نگاشت متناظر با آن است و سپس با روش تبدیل معکوس به شتاب نگاشت دسترسی خواهیم داشت.
   اسعدی تصریح کرد: در حقیقت با آموزش شبکه با شتاب نگاشت‌های واقعی و طیف پاسخ آنها به کمک الگوریتم معرفی شده به روش معکوس با ارائه طیف یک پاسخ دلخواه، به شتاب نگاشت متناظره آن دسترسی خواهیم یافت.
   آزیتا اسعدی، دانشجوی دکتری مهندسی عمران- زلزله دانشگاه علم و صنعت ایران رساله دکتری خود را با عنوان «تولید شتابنگاشت‌های مصنوعی با استفاده از ویولت پاکت با الگوریتم بهترین پایه و شبکه عصبی» به راهنمایی دکتر غلامرضا قدرتی امیری ارائه کرده است.

نوشته شده در یکشنبه 90/2/25 ساعت 7:15 عصر توسط جیمز هاتن| نظرات ( )

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای مشترک با دانشگاه فردوسی مشهد جهت همکاری‌های مشترک علمی برای معرفی پدیده‌های نادر زمین‌شناسی ارس خبر داد. به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، نجف زاده که در نشست با رییس بخش فسیل شناسی موزه برلین سخن می‌گفت؛ با اعلام این خبر خاطرنشان کرد: پیرو بازدید دکتر دیتر کورن، رییس بخش فسیل شناسی موزه برلین از ذخایر طبیعی و فسیلی ارس، مقرر شد تفاهم نامه‌ای مشترک برای راه‌اندازی موزه فسیل در منطقه آزاد ارس منعقد شود.
  
   وی در خصوص همکاری مشترک با مراکز علمی و زیست شناسی برای برگزاری ژئوتور و راه‌اندازی موزه فسیل در ارس گفت: سازمان منطقه آزاد ارس در راستای شناساندن طبیعت زیبا و ذخایر طبیعی و زیست بوم آن آماده هر گونه همکاری در زمینه گسترش صنعت گردشگری ژئوتور دانشجویان و اساتید زیست شناسی از سراسر جهان است.
  
   معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس هدف از این دیدار را بررسی توالی‌های رسوبی پرمین- تریاس(دوره‌های زمین شناسی) در محدوده منطقه آزاد ارس اعلام کرد و گفت: طبق مکاتبات ما بین قرار است همایش معرفی مطالعات موزه زمین شناسی برلین در خصوص توالی‌های رسوبی موجود در ارس در سال 2013برگزار شود.
  
   وی از حضور هارت مور اِشِر و استاد شفیعا در ارس طی دو هفته آینده خبر داد و افزود: این افراد بعنوان کارشناسان یونسکو از اوایل خردادماه جهت بررسی ژئوپارک ارس در منطقه خواهند بود.
  
   رییس بخش فسیل شناسی موزه برلین نیز آمادگی این مرکز را جهت همکاری با منطقه آزاد ارس اعلام کرد.
  
   دکتر دیتر کورن ظرفیت‌ها و توانمندی‌های زیستی و فسیلی ارس را در جهت برگزاری ژئوتورهای دانشجویی و تحقیقاتی مناسب دانست و گفت: این ظرفیت‌ها زمینه‌های خوبی برای توسعه صنعت گردشگری و توریسم و اردوهای تحقیقاتی و شناساندن زیبایی‌های منطقه محسوب می‌شوند.
  
   وی عملکرد منطقه آزاد ارس را در جهت شناسایی ارزش‌های زیست شناسی و توسعه و نشر ذخایر آن امیدوارکننده دانست.

نوشته شده در یکشنبه 90/2/25 ساعت 7:14 عصر توسط جیمز هاتن| نظرات ( )

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: در آخرین رده بندی تولیدکنندگان ‏مس جهان، ایران با تولید بیش از 220 هزار تن مس کاتدی در رده بیست و دوم ‏جای گرفت.‏
   به گزارش روابط شرکت ملی صنایع مس ایران، مهندس نصرت خوش‌نیاز با ‏تشریح آخرین وضعیت ذخایر، میزان تولید معادن و واحدهای مختلف صنعت مس افزود: با به ثمر ‏رسیدن عملیات‌های اکتشافی در سراسر کشور، جایگاه ایران از نظر ذخایر مس به رتبه نهم جهانی ‏ارتقا یافت. هم‌ اکنون ایران با داشتن حدود 4 درصد از ذخایر مس دنیا، پس از کشورهای اندونزی و ‏مغولستان در قاره آسیا در رتبه سوم قرار دارد.‏
   وی اظهار کرد: ایران بیش از 3 میلیارد و 289 میلیون تن ذخیره معدنی مس با عیار متوسط 0.56 ‏درصد دارد که به معنای وجود ذخایر مس محتوی به میزان 18 میلیون و 418 هزارتن است.‏
   خوش نیاز درباره جایگاه جهانی معادن مس ایران نیز گفت: معدن مس سرچشمه در استان کرمان ‏با ذخیره معدنی یک میلیارد و 539 میلیون تن و عیار 0.58 درصد پانزدهمین معدن بزرگ مس ‏جهان است. همچنین معدن سونگون در آذربایجان شرقی با 810 میلیون تن ذخیره و عیار 0.61 ‏درصد در رده بیست و هفتم قرار دارد. ‏
   معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع مس ایران در مورد جایگاه جهانی واحدهای ذوب مس ‏ایران تصریح کرد: در سال 2010 واحدهای ذوب صنعت مس ایران با ثبت رکورد 279 هزارتن ‏بیش از دو درصد تولید جهانی را به خود اختصاص دادند. به این ترتیب ایران در رده پانزدهم ‏رتبه‌بندی تولیدات ذوب مس دنیا در سال گذشته میلادی قرار گرفت.‏


نوشته شده در پنج شنبه 90/2/22 ساعت 3:11 عصر توسط جیمز هاتن| نظرات ( )

رییس سازمان نظام مهندسی و کشاورزی استان قزوین در یک نشست خبری گفت: اولین نمایشگاه ملی انسان و طبیعت از 18اردیبهشت ماه جاری به مدت 6 روز در محل دائمی نمایشگاه‌های استان قزوین برگزار می‌شود.
  
   به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در این نشست خبری مهندس "علی راه انجام" با اشاره به تنوع کاری این نمایشگاه گفت: این نخستین نمایشگاهی است که با تنوع مختلفی در بخش‌های گوناگون گیاهی، جانوری و معدنی در کشور برپا می‌شود.
  
   وی در مورد نام‌گذاری این نمایشگاه گفت: با توجه به مناسبتهای مختلفی که در فصل بهار، همچون روز جهانی جنگل، روز میراث فرهنگی و گردشگری، روز جهانی پارک و روز جهانی محیط زیست وجود دارد، تصمیم گرفته شد تا این نمایشگاه، به اسم نمایشگاه انسان و طبیعت نامگذاری شود.
  
   وی هدف از برگزاری این نمایشگاه را آشنایی و ارتقا سطح دانش جامعه روستایی و شهری استان قزوین و آگاهی مدعوین استانهای مختلف از توانمندیهای قزوین عنوان کرد.
  
   "راه انجام" با اشاره به نهادهای مرتبط با این نمایشگاه گفت: برای برپایی این نمایشگاه مجموعه مختلفی از ادارات حیات وحش، محیط زیست، منابع طبیعی، هلال احمر، شهرداری، هیات کوهنوردی، سازمان‌های نظام مهندسی کشاورزی و نظام مهندسی معدن، کانون کارشناسان رسمی دادگستری، سازمان میراث فرهنگی، جهاد کشاورزی، اداره آموزش و پرورش، اداره فرهنگ و ارشاد و جمعی دیگر از ادارات استان قزوین و سایر استانها با سازمان نظام مهندسی کشاورزی همکاری کرده‌اند.
  
   مهندس راه انجام در پاسخ به سوالی درباره تعداد غرفه‌ها و شرکت کننندگان در نمایشگاه ملی انسان و طبیعت گفت: تعداد غرفه‌ها به دلیل سطح بالای غرفه‌ها در بخشهای مختلف، متفاوت خواهد بود و نمایشگاه در 1350 متر مربع سالن و 1000 متر مربع فضای باز برگزار خواهد شد.
  
   وی در مورد شرکت کنندگان در این نمایشگاه گفت: همه افرادی که در زمینه محیط زیست و انسان فعالیت می‌کنند از پرورش دهندگان حیوانات اهلی، وحشی، ماهیان زینتی، نقاشان طبیعت و حتی افرادی که با الگو گیری از طبیعت برای خود شغل ایجاد کرده‌اند، در این نمایشگاه حضور خواهند یافت.
  
   راه انجام در مورد برنامه‌های نمایشگاه انسان و طبیعت گفت: به مناسبت گشایش این نمایشگاه هیات کوهنوردی استان با همکاری فدراسیون کوهنوردی 16 و 17 اردیبهشت ماه جاری به قله خشچال صعود خواهند کرد و بنر این نمایشگاه بعد از به اهتزاز درآمدن برفراز این کوه به امضای کوهنوردان رسیده و به مسئولین نمایشگاه اهدا خواهد شد.
  
   وی گفت: در روز افتتاح این نمایشگاه شاهد حضور نمایندگان ادارات مختلف خواهیم بود و همچنین در طول روزهای برگزاری نمایشگاه از بازیگران سینما و تلویزیون و ورزش کاران برای حضور در نمایشگاه دعوت خواهیم کرد.
  
   وی در مورد استقبال از این نمایشگاه گفت: پیش بینی می‌شود هر روز تعداد 30 تا 35 هزار خانواده از این نمایشگاه دیدن کنند.
  
   وی افزود: در صورت استقبال مردم از این نمایشگاه، این نمایشگاه به صورت فصلی، حداقل یکبار در هر استان برپا خواهد شد تا علاوه براشتغال زایی برای ترویج و توسعه آموزشها در مورد طبیعت برای سنین مختلف مفید باشد.


نوشته شده در پنج شنبه 90/2/22 ساعت 3:9 عصر توسط جیمز هاتن| نظرات ( )

منابع خبری روسیه روز یکشنبه از فعال شدن آتشفشان " کیزیمن" در منطقه کامچاتکا واقع در شرق دور این کشور خبر دادند. به گزارش ایرنا به نقل از این منابع، خاکستر این آتشفشان همراه گاز از دهانه این کوه آتشفشانی به هوا پرتاب می شود.
   گزارش های حاکی است که حداکثر ارتفاع خاکستر این کوه آتشفشانی در منطقه کامچاتکا به 10 متر می رسد.
   بر پایه این گزارش، در روزهای اخیر بیش از 50 لرزش ناشی از فعالیت آتشفشان کیزیمن در این منطقه ثبت شده است.
   بنا بر اعلام مقام های محلی کامچاتکا، ارتفاع خاکستر پرتاب شده از دهانه آتشفشان یاد شده در یکی از پارک موزه های منطقه به یک سانتی متر می رسد.
   آنها اعلام کرده اند که خاکستر ناشی از فعالیت آتشفشان کیزیمن تا شعاع 10 کیلومتری پرتاب می شود و این برای پرواز هواپیماها خطرناک است.
   در همین حال مقام های محلی اعلام کردند که فعال شدن آتشفشان کیزیمن منطقه کامچاتکا فعلا تهدیدی برای ساکنان آن محسوب نمی شود.
   مسوولان دانشگاه علوم روسیه نیز اعلام کردند که ارتفاع ستون های خاکستر پرتاب شده از دهانه آتشفشان کیزیمن به 5/5 کیلومتر بالاتر از سطح دریا می رسد.
   در شبه جزیره کامچاتکا در شرق دور روسیه 28 کوه آتشفشانی فعال و حدود 160 کوه آتشفشانی خاموش واقع شده و به همین دلیل این منطقه را سرزمین آتشفشان ها می نامند.
   مرتفع ترین کوه آتشفشانی این شبه جزیره، "کلوچفسکی" نام دارد که ارتفاع آن از سطح دریاهای آزاد به چهار هزار و 750 متر می رسد.
   ساکنان منمطقه کامچاتکا به زندگی همراه با خطرات ناشی از فعالیت احتمالی آتشفشان ها عادت دارند و حتی جشن همگانی به نام" روز آتشفشان" دارند که همه ساله بیست وهفتم تا بیست و نهم اوت برگزار می شود.
   " کامچاتکا" شبه‌جزیره‌ای به طول یک هزار و 250 کیلومتر و وسعت 472 هزار و 300 کیلومتر درخاور دور روسیه میان اقیانوس آرام در شرق و دریای اُخُتسک در غرب واقع است.

نوشته شده در دوشنبه 90/2/19 ساعت 3:59 عصر توسط جیمز هاتن| نظرات ( )

مرد جوانی از سقراط رمز موفقیت را پرسید که چیست. سقراط به مرد جوان گفت که صبح روز بعد به نزدیکی رودخانه بیاید …
هر دو حاضر شدند.
سقراط از مرد جوان خواست که همراه او وارد رودخانه شود.
وقتی وارد رودخانه شدند و آب به زیر گردنشان رسید سقراط با زیر آب بردن سر مرد جوان، او را شگفت زده کرد.
مرد تلاش می کرد تا خود را رها کند اما سقراط قوی تر بود و او را تا زمانی که رنگ صورتش کبود شد محکم نگاه داشت.
سقراط سر مرد جوان را از آب خارج کرد و اولین کاری که مرد جوان انجام داد کشیدن یک نفس عمیق بود.
سقراط از او پرسید، “در آن وضعیت تنها چیزی که می خواستی چه بود؟
پسر جواب داد: “هوا””
سقراط گفت:” این راز موفقیت است! اگر همانطور که هوا را می خواستی در جستجوی موفقیت هم باشی بدستش خواهی آورد” رمز دیگری وجود ندارد


نوشته شده در دوشنبه 90/2/12 ساعت 3:4 عصر توسط جیمز هاتن| نظرات ( )

تهران به عنوان یک سرمایه ملی و مرکزیت اقتصادی – سیاسی کشور جایگاه خاصی درنظام مراکز جمعیتی کشورمان دارا می‌باشد به ویژه با توجه به نقش بین المللی آن در کل کشور که پذیرای جمعیت میلیونی می باشد، چنین شهری با این جایگاه در سلسله مراتب شهری ایران نیازمند توجه ویژه می‌باشد. از طرفی با توجه به موقعیت طبیعی این شهر و قرارگیری در مسیر نوار زلزله خیز فعالی که در طول قرن گذشته دارای سوابق متعدد از نظر زمین لرزه های مخرب می باشد، و وجود گسله های فعال در پهنه آن نیازمند طرح ها و پروژه های خاصی در زمینه بالا بردن امنیت شهر از لحاظ خطرات ناشی از زلزله می‌باشد از طرف دیگر رویداد زمین لرزه در تهران که کلیه امکانات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور در آن متمرکز شد فاجعه آمیز خواهد بود و با توجه به آتش سوزیهای بعد از زلزله تلفات انسانی در تهران از مرز یک میلیون نفر خواهد گذاشت که عواقب نگران کننده ای را در سطح کشور در بر خواهد داشت چرا که معمولاً به هنگام زلزله در سایر نقاط کشور کمکهای اولیه، نیرو و تجهیزات از تهران ارسال می‌شود حال چنانچه زلزله ای ویرانگر در تهران روی دهد روشن نیست که کمک از چه نقطه ای به تهران خواهد رسید؟
در این مقاله آسیب پذیری فرم شهر تهران به هنگام وقوع زلزله مورد توجه و بررسی قرار گرفته است.
توجه به فرم شهر تهران و ارزیابی تحلیلی آن در جهتی که بتواند زمینه ساز دخالت ارادی و آگاهانه در راستای تحقق بخشیدن به هدف کاهش آسیب پذیری باشد اهمیت بسیار زیادی دارد خصوصا اینکه تا کنون با فرم شهر تهران برخورد تخصصی نشده و اصولا این جنبه از مسائل تهران نسبت به سایر موارد کم اهمیت تلقی گردیده است. لذا گشودن باب تازه ای در زمینه نگرش به فرم پر اهمیت ترین شهر کشور می تواند مفید فایده باشد.


نوشته شده در دوشنبه 90/2/12 ساعت 2:29 عصر توسط جیمز هاتن| نظرات ( )

"ریچارد استر" محقق و استاد موسسه معدن و تکنولوژی در نیومکزیکو و رئیس انجمن لرزه شناسی آمریکا به سئوالات گروه فناوریهای نوین خبرگزاری مهر درباره زمین لرزه اخیر ژاپن و احتمالات دانشمندان درباره زمین لرزه ای که ممکن است تهران را به شدت تهدید کند پاسخ داده است.
   به گزارش خبرنگار مهر، زمین لرزه ژاپن همه را شوک زده کرد و وقوع سونامی مهیب پس از آن، کشته شدن هزاران انسان و ویرانی شهرهای مختلف این کشور پیشرفته و صنعتی و بدتر از همه تخریب نیروگاه اتمی فوکوشیما دائیچی که نشت مقادیر زیادی مواد رادیو اکتیو به محیط اطراف و آب دریا را در پی داشت طی یک ماه گذشته به یکی از اصلی ترین نقاط تمرکز رسانه های جهان تبدیل شده و کشورهای کمتر توسعه یافته را در نگرانی شدیدی فروبرده است.
  
   دانشمندان نیز در این میان دست از کار نکشیده اند و این فاجعه طبیعی را از زوایا و دیدگاه های مختلف علمی مورد بررسی قرار داده اند تا راهکارهایی برای کنترل نشت مواد سمی و سر و سامان دادن به وضعیت آشفته شهرهای سونامی زده یافته و به بررسی علل زمین لرزه و احتمال وقوع دوباره چنین زمین لرزه ای در جایی دیگر از جهان بپردازند.
  
   هفته گذشته گروهی از همین دانشمندان سئوالی مهم را مطرح کردند: آیا زمین در دوره ای جدید از وقوع زمین لرزه های مهیب قرار گرفته است؟ سئوالی که هنوز پاسخی برای آن یافته نشده است اما "ریچارد استر" محقق و استاد موسسه معدن و تکنولوژی در نیومکزیکو و رئیس انجمن لرزه شناسی آمریکا که خود یکی از طراحان این سئوال به شمار می رود در گفتگوی مشروح با خبرگزاری مهر درباره زوایای مختلفی از این فاجعه طبیعی سخن گفته است:
  
   آقای استر؛ آیا ما واقعا در عصر وقوع زمین لرزه های مهیب زندگی می کنیم؟ دوره ای خاص که سیاره زمین فعالیتهای شدیدتری از خود نشان می دهد؟
  
   - ریچارد استر - رئیس انجمن لرزه شناسی آمریکا: دلیلی بر اثبات وجود چنین دورانی ندارم. می توانم نتیجه بگیرم که ما در دورانی از وقوع زمین لرزه های جهانی قرار گرفته ایم. به این معنی که زمین لرزه های بزرگ می توانند در نواحی مجاور خود پس لرزه های شدیدی را خلق کنند و بر روی گسلهای بزرگ نزدیک به مرکز زمین لرزه فشار شدیدی وارد آورند. از این رو زمین لرزه ها به طور حتم می توانند تاثیر کوتاه-بردی بر روی گسلهای اطراف خود داشته باشند اما تاثیر دور-برد (برای مثال تاثیر زمین لرزه ژاپن بر روی شمال غرب آمریکا) احتمالا امکان پذیر نیست. با این حال زمین لرزه هایی نیز وجود دارند که محاسبه عملکرد آنها در این زمینه کمی دشوار است.
  
   * وقوع چنین پس لرزه های شدیدی در ژاپن امری عادی است؟ چنین پس لرزه های شدیدی می توانند یک شهر را در کشوری دیگر کاملا ویران کنند، آیا رابطه مستقیمی میان شدت زمین لرزه اول و پس لرزه های پس از آن وجود دارد؟
  
   - بله. زمین لرزه های بزرگ پس لرزه های بزرگی از خود به جا می گذارند به طوری که زمین لرزه اخیر 9 ریشتری ژاپن می تواند فعالیتهای لرزه ای زمین را برای یک دهه افزایش دهد، برای مثال امکان دارد وقوع پس لرزه های 7 ریشتری در این منطقه افزایش پیدا کند.
  
   * آیا پیش از این نیز زمین لرزه ای چنین مهیب در این گسل خاص اقیانوسی رخ داده و این گسل پیش از این نیز بر روی زمین آثار تخریبی از خود به جا گذاشته است؟
  
   - زمین لرزه ای که در 9 جولای سال 869 در این منطقه رخ داد، بسیار مشهور بوده و بارها و بارها بررسی و مطالعه شده است. شدت این زمین لرزه 8.4 ریشتر تخمین زده شد اما امواج سونامی ناشی از این زمین لرزه بسیار عظیم و مهیب بوده است به شکلی که رسوبات شن به جا مانده از این سونامی را می توان تا مسافت 4 کیلومتری در ساحل "سندای" مشاهده کرد.
  
   * زمین لرزه ژاپن نتیجه یک فرایند دوره ای لرزه ای در زمین بوده است؟
  
   - این زمین لرزه یک رویداد کاملا غافلگیر کننده بود. زمین لرزه ها لزوما به صورت دوره ای رخ نمی دهند اما تمامی شواهدی که پیش از این وجود داشتند نشان می دادند زمین لرزه بزرگ بعدی در این منطقه شدتی برابر 8 ریشتر خواهد داشت.
  
   * چند گسل در وقوع این فاجعه طبیعی نقش داشته اند؟
  
   - عامل اصلی این زمین لرزه بزرگ قرارگیری ژاپن در منطقه ای فرورانشی است. این به آن معنی است که در این منطقه گسلهای کم عمق پوسته ای بیشماری وجود دارند که می توانند در فاجعه ژاپن نقش داشته باشند.
  
   * تا جایی که می دانم شیوه ای قابل قبول برای پیش بینی زمین لرزه ها وجود ندارد. پس چرا کشوری پیشرفته مانند ژاپن باید چنین نیروگاه بزرگی را بدون در نظر گرفتن عواقب وقوع پدیده های طبیعی در کنار اقیانوس بنا کند؟
  
   - سئوال خوبی است. در واقع به نظر می رسد این کشور تنها خطر سونامی را دست کم گرفته بوده است زیرا همانطور که دیده شد ژاپن در بنای سازه های مختلف خطر وقوع لرزه های شدید را به خوبی پیش بینی کرده، در نظر گرفته و محاسبه کرده است.
  
   * فکر می کنید زمین لرزه ژاپن پدیده ای کاملا طبیعی بوده است؟
  
   - قطعا همین طور است. زمین لرزه ژاپن پدیده ای کاملا طبیعی و ناشی از حرکت تکتونیکی صفحه های زمین بوده است.
  
   * آیا پس از وقوع زمین لرزه ژاپن احتمال انفجار آتشفشانی تحت تاثیر حرکات صفحه های زمین در این منطقه افزایش یافته است؟
  
   - این احتمال وجود دارد که برخی از سیستمهای آتشفشانی تحت تاثیر لرزه های ناشی از زمین لرزه شدید ژاپن و یا تغییرات فشار یا کشش صفحه های زمین در اثر این لرزه ها، قرار بگیرند. با این همه تا کنون هیچ نشانه ای از وجود چنین تاثیری در ژاپن مشاهده نشده است.
  
   * نظرتان درباره گسل سن آندریاس* چیست؟ آیا این گسل می تواند در آینده ای نزدیک منجر به وقوع فاجعه ای مشابه ژاپن شود؟
  
   - گسل سن آندریاس خطر وقوع سونامی را به دنبال ندارد اما می تواند به تدریج زمین لرزه های مخربی را در جنوب و شمال کالیفرنیا به وجود آورد. امیدواریم این تخریبها را بتوان از طریق آماده سازی های پیش از وقوع زمین لرزه ها و کار گذاشتن سیستمهای هشدار پیش از زمین لرزه محدود کرد. این سیستمها می توانند نزدیک شدن ارتعاشات شدید زمینی را احساس کرده و برای مثال ده ها ثانیه پیش از رسیدن این ارتعاشات به لس آنجلس به آن شهر هشدار بدهد.
  
   * ایران هم شاهد وقوع زمین لرزه های بسیاری در طول سال است. زلزله مهیب در ایران قابل پیش بینی است؟
  
   - ایران به طور کلی عنوان کشوری زلزله خیز بسیار مشهور است و بیشتر از جانب وقوع زمین لرزه های مهیب تهدید می شود و نه سونامی. از جمله مهمترین این زمین لرزه ها زلزله ای است که احتمال وقوع آن در نزدیکی تهران وجود دارد، از این رو بهتر است ایرانیها از هر نظر خود را برای این احتمال آماده کنند.
  
   * تقریبا تمامی متخصصان زمین شناسی و لرزه شناسی درباره وقوع زمین لرزه در تهران هشدار می دهند. شما این پدیده را چگونه ارزیابی می کنید؟
  
   - از دیدگاه علم زمین شناسی وقوع زلزله ای بسیار مخرب در نزدیکی تهران امری کاملا قطعی است که در عین حال نمی توان زمان وقوع، شدت و قدرت تخریب آن را پیش بینی کرد. تنها می توان میزان خطر و آسیبهای ناشی از آن را پیش بینی کرده و خود را برای وقوع آن آماده کرد.
  
   * آقای استر؛ آیا زمین به واکنشی زنجیره ای تن داده است، یعنی زمین لرزه ژاپن می تواند انرژی کافی برای فعال کردن گسلهای بزرگ دیگر در دیگر نقاط جهان را به زمین تزریق کرده و زمین لرزه های زنجیره ای را به وجود آورد؟
  
   - همانطور که گفتم هیچ مدرک و نشانه ای از احتمال وقوع چنین واکنشهای دور-برد ارتعاشی میان گسلهای بزرگ جهان وجود ندارد.

نوشته شده در یکشنبه 90/2/11 ساعت 2:6 عصر توسط جیمز هاتن| نظرات ( )

   1   2   3      >

قالب وبلاگ : پارس اسکین