سفارش تبلیغ
صبا ویژن


پایگاه زمین شناسی 88 دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)

دانشمندان اروپایی در اقدامی بی‌سابقه اعلام کرده‌اند که قصد دارند در پوسته زمین گودالی حفر کرده و به جبه برسند. به گزارش ایسنا، این اقدام که قرار است از سوی دانشمندان مرکز ملی اقیانوس‌شناسی در ساوث‌همپتون انگلیس و دانشگاه مونت پلیه فرانسه انجام شود، تاکنون انجام نشده و این اولین بار است که دانشمندان در مورد آن برنامه‌ریزی می‌کنند.
   جبه زمین قسمتی از سیاره است که بین پوسته و هسته آهنی مرکز آن قرار گرفته و برای دستیابی به آن باید از نقطه‌ای در اقیانوس که از پوسته نازکتری برخوردار است عمل حفاری را انجام داد. حتی در این صورت نیز باید از میان حدود هشت کیلومتر سنگ سخت حفاری کرد.
   این عملیات بسیار سخت و خطرناک است چرا که با نزدیکتر شدن به جبه، دما بالاتر رفته و تا 570 درجه فارنهایت خواهد رسید که در این دما تمام امکانات حفاری غیرقابل استفاده خواهند شد. آخرین مشکل، فشار جوی است که در عمق زمین بیشتر می‌شود. دانشمندان قصد دارند با حفر این چاه نمونه‌هایی از جبه را استخراج کرده و مورد آزمایش قرار دهند.
   این اولین باری نیست که نمونه‌ای از جبه زمین احیا می‌شود، چرا که آتشفشان‌ها میلیون‌ها نمونه از مواد زیر پوسته را به سطح زمین می‌آورند ولی این اولین باری است که چنین نمونه‌ای بدون طی کردن فرآیند قبلی به دست انسان می‌رسد.
   دانشمندان قرار است در ماه‌های پیش رو تحقیقات خود را برای تعیین مکان مناسب در جایی در اقیانوس اطلس آغاز کنند، اما انتظار می‌رود که بر اساس فناوری کنونی و همچنین سرماایه کنونی، این عملیات تا سال 2018 آغاز نشود.

نوشته شده در یکشنبه 90/2/11 ساعت 12:10 عصر توسط جیمز هاتن| نظرات ( )

به گفته دانشمندان کره زمین کاملا کروی نیست. به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، به تازگی دانشمندان آلمانی، با استفاده از ماهواره اروپایی GOCE و اندازه گیری میدان‌های گرانشی زمین به این نتیجه رسیده‌اند که کره زمین کاملا صاف نیست، بلکه به شکل کره‌ای نامنظم است.
   در گذشته نیز چنین نظریه‌ای مطرح شده بود، اما تحقیقات جدید و تصاویر ارسالی از این ماهواره باعث تایید این مساله شده است. GOCE ماهواره آژانس فضایی اروپا تا کنون بیش از 70 میلیون تصاویر و اطلاعات به زمین مخابره کرده و به تازگی نیز این ماهواره توانسته تصاویر بسیار دقیقی از میدان‌های گرانشی زمین دریافت کند.
   بنابر این اطلاعات، گرانش زمین در مناطقی نظیر غرب اروپا، آمریکایی جنوبی و آسیا قوی‌تر و در مناطقی مانند اقیانوس هند و آرام از شدت کمتری برخوردار است.


نوشته شده در یکشنبه 90/2/11 ساعت 12:9 عصر توسط جیمز هاتن| نظرات ( )

دانشمندان در تحقیقات جدید خود ادعا کردند که ماده معدنی کوارتز می‌تواند به آنها در پیش‌بینی زمین‌لرزه و فورانات آتشفشانی کمک کند. به گزارش ایسنا، دانشمندان دانشگاه لندن و دانشگاه یوتای آمریکا دریافتند که رسوبات زیرزمین بلورهای سنگ در محل گسل‌ها به وفور یافت شده و نشانگر ضعف پوسته زمین هستند که ممکن است منجر به رویدادهای زمین‌شناسی شود. دانشمندان در تحقیقات خود که می‌تواند به نجات جان بسیاری از افراد در حوادث آینده بینجامد معتقدند که مواد معدنی نشان‌دهنده حرکت صفحات قاره‌ای است که از جمله می‌توان به حرکت صفحه آسیایی در زیر صفحه آمریکا اشاره کرد که منجر به وقوع زمین‌لرزه ژاپن شد. این یافته‌ها زمانی به دست آمدند که محققان به طور مکرر ارتباط بین رسوبات کوارتز و رویدادهای زمین‌شناسی را مشاهده کردند. آنها از برنامه رایانه‌یی ارث‌اسکوپ (Earthscope) و روش‌های زمین‌شناسی و ژئوفیزیکی برای مشاهده ساختار صفحه قاره‌ای آمریکای شمالی استفاده کردند. براساس اطلاعات به دست آمده، ماده معدنی کوارتز یک نشانگر خوب از ضعف پوسته زمین به شمار می‌رود. این تیم تحقیقاتی، ویژگی‌های این سنگ‌ها را با حرکات زمین مرتبط کردند. کوارتز حاوی مقداری آب درون خود است که در اثر حرارت فشار آزاد می‌شود. این مسأله موجب لغزش سنگها روی یکدیگر و حرکت آنها می‌شود که دانشمندان آن را در اصطلاح «چرخه چسبناک» می‌نامند.
   در حالیکه به اعتقاد زمین‌شناسان مناطقی مانند ژاپن، کالیفرنیای جنوبی و پارک ملی یلواستون در بخش فعال این چرخه چسبناک قرار دارند، مناطق دیگر مانند رشته کوه آپالشین در شرق آمریکا در مرحله غیرفعال محسوب می‌شوند.
   این نظریه می‌تواند به دانشمندان در دستیابی به احتمال و قدرت زلزله در مناطقی که زمانی از لحاظ زمین‌شناسی غیرفعال به نظر می‌رسیدند، کمک کند.


نوشته شده در یکشنبه 90/2/11 ساعت 12:8 عصر توسط جیمز هاتن| نظرات ( )

به‌تازگی گروهی از محققان دانشگاه صنعتی اصفهان با همکاری پژوهشگران دانشگاه پالرمو ایتالیا، موفق به سنتز نانولوله‌های اکسید تیتانیوم شدند.
  
   نانولوله‌های اکسید تیتانیوم، نیمه‌رساناهایی با ساختمانی هم‌راستا و منظم هستند، همچنین پایداری نوری و شیمیایی بالایی هم دارند. از این نانوساختارها در تجزیه‌ی فتوالکتروشیمیایی آب، ساخت سلول‌های خورشیدی حساس شده با رنگ و حسگرهای هیدروژن استفاده‌ی فراوانی می‌شود.
  
   دکتر سید شهاب میرآقایی، دانشجوی دکتری مهندسی مواد دانشگاه صنعتی اصفهان، در زمینه‌ی مشخصه‌یابی خواص الکتروشیمیایی و فتوالکتروشیمیایی آرایه‌ی نانولوله‌های اکسید تیتانیوم آندی فعالیت می‌کند.
  
   وی در گفتگو با بخش خبری سایت ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو گفت: «به منظور شناخت کافی از ساختمان و خواص الکتروشیمیایی و فتوالکتروشیمیایی نانولوله‌های اکسید تیتانیوم، تحقیقاتی را انجام داده‌ایم تا بتوانیم بستر مناسبی را برای استفاده از این نانومواد در کاربردهای مختلف فراهم کنیم».
  
   دکتر میرآقایی در رابطه با چگونگی ساخت این نانولوله‌ها گفت: «ابتدا نانولوله‌های اکسید تیتانیوم را در محلول‌های آلی و آبی حاوی یون فلوئور به روش آندایزینگ ورق تیتانیوم خالص در پتانسیل ثابت، تولید کردیم. سپس آندایزینگ مجددی را به منظور پایدارسازی فصل مشترک فلز/ اکسید و بررسی علل و تاثیر تشیکل لایه‌ی سدکننده هنگام آندایزینگ مجدد انجام دادیم».
  
   وی نتیجه‌ی اصلی این تحقیق را «اثبات عدم چسبندگی نانولوله‌های ایجاد شده روی سطح فلز تیتانیوم زیرلایه با استفاده از یک روش الکتروشیمیایی و فتوالکتروشیمیایی» عنوان کرد.
  
   دکتر میرآقایی با بیان این مطلب که «نانولوله‌های اکسید تیتانیوم در تولید انرژی‌های تجدیدپذیر و کاهش آلودگی، بسیار موثر هستند»، افزود: «در ایران هنوز استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر به دلیل ارزان بودن انرژی تولید شده از سوخت‌های فسیلی جایگاه لازم را پیدا نکرده‌است و تجاری کردن این ایده حتی اگر از لحاظ فنی بی‌نقص باشد، بدون در نظر گرفتن تقاضای بازار امکان‌پذیر نیست».
  
   جزئیات این پژوهش که در قالب رساله‌ی دکتری آقای میرآقایی با همکاری دکتر فخرالدین اشرفی‌زاده، دکتر کیوان رئیسی، دکتر مونیکا سانتاماریا و دکتر فرانچسکو دی‌کوارتو انجام شده، در مجله‌یElectrochemical and Solid State Letters (جلد 14، صفحات 11-8، سال 2010) منتشر شده‌است.


نوشته شده در یکشنبه 90/2/11 ساعت 12:7 عصر توسط جیمز هاتن| نظرات ( )

 
زمین شناسى مهندسى عبارت است از کاربرد دانش و اطلاعات زمین شناسى در فعالیت های عمرانى
با توجه به اینکه بیشتر طرح هاى عمرانى در ارتباط مستقیم با زمین شناسى مى باشند بنابراین شناخت خصوصیات زمین شناسى یک منطقه مى تواند در طراحى واجرا وبهره بردارى پروژه موثر باشد.
  
 

ادامه مطلب...

نوشته شده در یکشنبه 90/2/11 ساعت 11:47 صبح توسط جیمز هاتن| نظرات ( )

ستاره شناسان بلژیکی اعلام کردند احتمالا زیر سطح تلماسه های منجمد قمر تیتان، بزرگترین قمر سیاره زحل، اقیانوسی وسیع از مایعات قرار دارد. به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، پژوهشگران رصد خانه سلطنتی بلژیک پس از تحلیل و بررسی اطلاعات هفت ساله ای که سفینه فضایی کاسینی طی گردش در مدار تیتان به زمین مخابره کرده است، اعلام کردند با شکل گیری فرضیه جدید، تصویری تازه از ماهیت این سیاره پوشیده از متان منجمد در ذهن دانشمندان ترسیم می شود.
   به موجب نتایج این تحقیقات که قرار است در نشریه ستاره شناسی و فیزیک نجومی منتشر شود، میزان اینرسی قمر تیتان، یعنی اندازه انرژی مورد نیاز برای متوقف کردن حرکت این سیاره، حدود پنجاه درصد از انچه که بر اساس جسم مواد جامد این قمر براورد می شود بیشتر است. این مورد تنها در صورتی امکان پذیر خواهد بود که میزان چگالی و تراکم قمر در سطح بیشتر از مرکز باشد، مسئله ای که با درک و اطلاعات کنونی درباره نحوه شکل گیری سیارات و قمرها مطابقت پیدا نمی کند.
   احتمال جایگزین که تحت این شرایط بیشتر در ذهن دانشمندان شکل گرفته این است که چگالی قمر تیتان بطور کامل از مواد جامد نیست، بلکه حاوی حجم عظیمی از اقیانوس مایع زیر سطح تلماسه های منجمد ان از جنس متان است. به گفته پژوهشگران این فرضیه که تیتان لایه ای مایع زیر سطح جامد خود دارد، درست تر به نظر می رسد.
   به گفته آنها اگر بخواهیم حرکت تیتان را در مدار کنونی آن توجیه کنیم، چاره ای نداریم جز اینکه بر اساس اطلاعات موجود بگوییم لایه ای مایع زیر سطح منجمد خود دارد که موجب می شود انرژی کمتری برای توقف چرخش آن لازم باشد.

نوشته شده در یکشنبه 90/2/11 ساعت 10:0 صبح توسط جیمز هاتن| نظرات ( )

خب حالا این دانشجوها حاضر شدن که برن دانشگاه… بر اساس اینکه تو چه کشوری باشن اوضاعشون اینجوریه…

 

دانشجو و درس در کشورهای مختلف جهان

*این مطلب طنزه: یه وقت قضیه رو جدی نگیرین ،…!!!! :) )

 

ژاپن: به شدت مطالعه می کند و برای تفریح ربات می سازد!

مصر: درس می خواند و هر از گاهی بر علیه حسنی مبارک، در و پنجره دانشگاهش را می شکند!

هند: او پس از چند سال درس خواندن عاشق دختر خوشگلی می شود و همزمان برادر دوقولویش که سالها گم شده بود را پیدا می کند. سپس ماجراهای عاشقانه واکشنی(ACTION) پیش می آید و سرانجام آندو با هم عروسی می کنند و همه چیز به خوبی و خوشی تمام می شود!

عراق: مدام به تیر ها و خمپاره های تروریست ها جاخالی می دهد ودر صورت زنده ماندن درس می خواند!

چین: درس می خواند و در اوقات فراغت مشابه یک مارک معروف خارجی را می سازد و با یک دهم قیمت جنس اصلی می فروشد!

اسرائیل: بیشتر واحدهایی که او پاس کرده، عملی است او دوره کامل آموزشهای رزمی و کماندویی را گذرانده! مادرزادی اقتصاد دان به دنیا می آید!

گینه بی صاحاب!: او منتظر است تا اولین دانشگاه کشورش افتتاح شود تا به همراه بر و بچ هم قبیله ای درس بخواند!

کوبا: او چه دلش بخواهد یا نخواهد یک کمونیست است و باید باسواد باشد و همینطور باید برای طول عمر فیدل کاسترو و جزجگر گرفتن جمیع روسای جمهوری امریکا دعا کند!

پاکستان: او بشدت درس می خواند تا در صورت کسب نمره ممتاز، به عضویت القاعده یا گروه طالبان در بیاید!

اوگاندا: درس می خواند و در اوقات بیکاری بین کلاس؛ چند نفر از قبیله توتسی را می کشد!

انگلیس: نسل دانشجوی انگلیسی در حال انقراض است و احتمالا تا پایان دوره کواترناری!! منقرض می شود ولی آخرین بازماندگان این موجودات هم درس می خوانند!

ایران: عاشق تخم مرغ است! سرکلاس عمومی چرت می زند و سر کلاس اختصاصی جزوه می نویسد! سیاسی نیست ولی سیاسی ها را دوست دارد. معمولا لیگ تمام کشورهای بالا را دنبال می کند! عاشق عبارت «خسته نباشید» است، البته نیم ساعت مانده به آخر کلاس! هر روز دوپرس از غذای دانشگاه را می خورد و هر روز به غذای دانشگاه بد و بیراه می گوید! او سه سوته عاشق می شود! اگر با اولی ازدواج کرد که کرد، و الا سیکل عاشق شدن و فارغ شدن او بارها تکرار می شود! جزء قشر فرهیخته جامعه محسوب می شود ولی هنوز دلیل این موضوع مشخص نشده که چرا صاحبخانه ها جان به عزرائیل می دهند ولی خانه به دانشجوی پسر نمی دهند! (فهمیدین به منم بگین) او چت می کند! خیابان متر می کند، ودر یک کلام عشق و حال می کند! همه کار می کند جز اینکه درس بخواند نسل دانشجوی ایرانی درسخوان در خطر انقراض است! از من می شنوین بی خیال دانشگاه بشین بهتره (تفریحات بهتر و کم دردسرتر هست)خود دانید.


نوشته شده در شنبه 90/2/10 ساعت 12:59 عصر توسط جیمز هاتن| نظرات ( )

دانشمندان با حفر گودالی عمیق در بستر ابهای کاستاریکا سنگهایی از زیر زمین خارج می کنند که در درک بهتر تغییرات آب و هوایی به آنها کمک خواهد کرد. به گزارش واحد مرکزی خبر ساختار و ترکیب این سنگها که از عمق بسیار پایین بیرون اورده می شوند ، به ترکیب و ساختار جبه زمین بسیار شبیه است. جبه لایه ای است که بین پوسته و هسته زمین قرار دارد. این گروه تحقیقاتی که از سی دانشمند تشکیل شده است معتقدند مطالعه درباره این سنگها می تواند به درک بهتر فلات قاره و حرکت انها که موجب وقوع زمین لرزه های شدید می شود کمک کند. دانشمندان همچنین بر این باورند که این مطالعات می تواند چگونگی تغییرات اب و هوایی را در دورانهای مختلف نشان دهد. اقیانوسها به عنوان مهمترین منبع جاذب دی اکسید کربن در جهان می توانند نقش مهمی در تغییرات اب و هوایی داشته باشند. دانشمندان امیدوارند بتوانند با تکیه بر نتایج این تحقیقات پیش بینی هایی درباره تغییرات اب و هوایی در اینده داشته باشند.

نوشته شده در پنج شنبه 90/2/8 ساعت 3:39 عصر توسط جیمز هاتن| نظرات ( )

آئروژل‌ها جز مواد بسیار سبک محسوب می‌شوند. اخیرا آئروژی از نانولوله‌های کربنی چند جداره تولید شده است که عنوان سبک‌ترین ماده جامد جهان را به خود اختصاص داده است. از این ماده می‌توان در بخش انرژی، پزشکی و حسگری استفاده کرد.
  
   لی زای و همکارانش از دانشگاه مرکزی فلوریدا موفق شدند سبک‌ترین ماده کربنی دنیا را تولید کنند. این ماده اسفنجی شکل، دود یخ زده نام دارد که می‌تواند در شناسایی مواد آلاینده و سمی به‌کارگرفته شود. همچنین از این ماده می‌توان در روش‌های جراحی روباتیک و ذخیره‌سازی انرژی با کارایی بالا استفاده کرد.
  
   این ماده جدید به دسته‌ای از مواد جامد بسیار سبک تعلق دارد که آئروژل نامیده می‌شود. نام متداول دیگر آن دود یخ زده است. این گروه تحقیقاتی از نانولوله‌های کربنی چندجداره برای تولید آئروژل استفاده کردند. در بیشتر آئروژل‌ها از سیلیکا استفاده می‌شود، جایگزین شدن نانولوله‌های کربنی به‌جای سیلیکا موجب می‌شود پتانسیل‌های استفاده از این ماده افزایش یابد.
  
   در اولین گام تست این ماده، تغییرات بسیار کم فشار توسط این ماده شناسایی شد. آئروژل‌های تولید شده توسط نانولوله‌های کربنی می‌تواند در ساخت انگشتان روباتیک مورد استفاده قرار گیرند. چنین انگشتانی حساسیت بسیار زیادی را در جراحی‌ها خواهند داشت. از آنجایی که نانولوله‌های کربنی مساحت سطحی بسیار زیادی دارند، بنابراین می‌توان انرژی زیادی را در آنها ذخیره کرد. در نتیجه می‌توان از این آئروژل‌ها در تولید باتری‌های لیتیومی استفاده کرد و ظرفیت‌ آنها را افزایش داد. همچنین ابرخازن‌ها می‌توانند از این آئروژل‌ها بهره‌مند شده و انرژی‌های تجدید پذیر نظیر باد و خورشید را در خود ذخیره کنند.
  
   ترکیب مساحت سطحی بالا و بهبود هدایت الکتریکی می‌تواند در توسعه حسگرهای شناساگر مواد سمی در آب و غذا بسیار مفید باشد. از سوی دیگر از روشی مشابه می‌توان دستگاه‌هایی ساخت که قادراند مقادیر بسیار کمی ماده منفجره را شناسایی کنند. این ماده می‌تواند پتانسیل‌های کاربردی متعددی داشته باشد چیزهایی که پیش از این به ذهن ما خطور نمی‌کرد.
  
   زای در سال 2005 پس از اتمام دوره فوق دکترای خود در MIT به دانشگاه UCF پیوست. او لیسانس خود را در رشته شیمی دانشگاه ایالتی تنسه شرقی گرفته و دکترای خود را در دانشگاه کارنگی ملون به اتمام رساند. او مقالات مروری متعددی داشته و 6 اختراع به‌نام خود ثبت کرده است. زای به‌عنوان سخنرانی کنفرانس‌های علمی متعددی شرکت داشته است. او جایزه بنیاد علمی ملی CAREER را نیز دریافت کرده است.


نوشته شده در پنج شنبه 90/2/8 ساعت 3:38 عصر توسط جیمز هاتن| نظرات ( )

وایکینگدر دوره ای که برنامه های فضایی آمریکا در رابطه با سیاره زهره با موفقیت دنبال می شد، روس ها برای ارسال سفینه های فضایی به مریخ، با مشکلاتی مواجه شده بودند. روس ها از سال ???? میلادی از تمام سکوهای پرتاب موجود استفاده کردند تا پرتابه ای را بر روی مریخ قرار دهند. بعضی از این پرتابه ها در دسترسی به مداری از زمین که از آنجا عازم مریخ شوند، دچار مشکل شدند. در سال ???? میلادی سفینه مارس تا نزدیکی مریخ رفت و به حرکت مداری خود به دور خورشید پایان داد. سفینه های مارس ? و ? که در سال ???? میلادی پرتاب شدند، مریخ نشین هایی را بر روی سطح مریخ قرار دادند؛  اما پس از چند ثانیه، در ارتباطشان با زمین مشکلاتی به وجود آمد. البته آن بخش از سفینه که به دور مریخ می چرخید، ماهها به ارسال اطلاعات به زمین ادامه داد. به این ترتیب، چگالی جو فوقانی مریخ مشخص شد که مقدار آن یک دهم چگالی زمین است. به علاوه با استفاده از این اطلاعات، نمودار دمایی مریخ ترسیم و میدان مغناطیسی مریخی ضعیفی اندازه گیری شد.
در سال ???? میلادی سفینه مارس ? از دسترسی به مدار بازماند. در همان سال، سفینه مارس ? از موفقیت بیشتری برخوردار بود. این سفینه توانست بخار آب و چگالی گاز ازن را در جو فوقانی اندازه گیری کند. عکس هایی که این سفینه گرفته بود، درتهیه نقشه از سطح مریخ مورد استفاده قرار گرفت. مریخ نشین سفینه مارس ? ارتباطش با زمین درست پس از ?/? دقیقه قطع شد و سفینه مارس ? ، سیاره مریخ را به کلی از دست داد و به آن نرسید.
برنامه های مریخی ایالات متحده آمریکا با سفینه مارینر ? و با ماموریت پرواز در ارتفاع کم آغاز شد و به دلیل اختلالات مکانیکی به شکست انجامید. سه هفته بعد، یعنی در ?? نوامبر ???? میلادی سفینه مارینر ? پرتاب شد. فاصله این سفینه از مریخ در اواسط جولای ???? میلادی ???? کیلومتر بود. مسیر پروازی منحنی شکل این سفینه به سمت خارج از زمین سبب شد که پس از ??? روز در موعد مقرر به مریخ برسد.
دوربین تلویزیونی سفینه مارینر ? ، ?? عکس به زمین ارسال کرد. این عکس ها ثابت کردند که تخیلات انسان درباره مریخ، به هیچ وجه درست نیست. به جای دنیایی از کانال ها، آب کمیاب و به جای سرزمین های سرسبز و نمو گیاهی فصلی، فقط آتشفشان های کوچک و بزرگی که سطح این سیاره را آبله گون می کردند، دیده می شد. مریخ همانند کره ماه خشک و بایر بود. به علاوه، این سفینه کشف کرد که جو سیاره مریخ اساسا از دی اکسید کربن تشکیل شده است و میدان مغناطیسی قابل تشخیص وجود ندارد.
در اوایل سال ???? میلادی سفینه های مارینر ? و ? از طریق راکت هایی که  آنها را حمل می کردند. از کیپ کاناورال به خارج از جو زمین پرتاب شدند. هریک از آن ها به دو دوربین تلویزیونی، طیف سنج مادون قرمز و ماورای بنفش و دستگاههای اندازه گیری حرارت مجهز بودند. هنگامی که مارینر ? و ? در فاصله بین یک تا دومیلیون کیلومتری مریخ قرار گرفتند، شروع به ارسال تصاویر مواجهه دور کردند. آنها در ادامه با انجام پرواز کم ارتفاع بر روی سیاره، تصاویر مواجهه نزدیک را به زمین فرستادند. سپس تصاویری با زاویه محدود و زاویه باز ارسال کردند. تصاویر زاویه باز را می توان همانند تکه های پازل کنار هم قرار دارد تا تکه های موزاییکی شکل نواحی تصویربرداری شده تهیه شود. تصاویری که با زاویه کم گرفته می شوند. نواحی بسیار کوچکتری را تحت پوشش قرار می دهند.
سفینه مارینر ? که در سال ???? میلادی در مدار مریخ قرار گرفت اما طوفان شدیدی از گرد و غبار وزیدن گرفت و دید سفینه را دچار مشکل کرد. با این حال توانست از چند منظره مریخ عکس برداری کند. هنگامی که طوفان فروکش کرد، مشخص شد که گرد و غبار خارج شده از چهار قله بزرگ آتشفشانی به نام های الیمپوس، آسکریوس، پاونیس و آرسیا موجب به وجود آمدن این طوفان شده است. الیمپوس بزرگترین کوه آتشفشانی در مریخ است. این کوه بالاتر از دشت های اطراف در نیمکره شمالی سیاره است. ارتفاع قله این کوه آتشفشانی تقریبا سه برابر مرتفع ترین قله زمین، یعنی اورست است. دامنه وسیع کوه المپیوس را صخره هایی با شیب تند به عرض ??? کیلومتر احاطه کرده است.
مارینر2 در جست و جوی حیات
تصاویری که سفینه مارینر ? به زمین فرستاد حقایق بسیاری را آشکار کرد؛ اما انسان نتوانست به کمک این تصاویر، به سوالی که از مدت ها پیش در ذهنش به وجود آمده بود، پاسخ دهد: آیا در مریخ امکان حیات وجود دارد؟
طراحی ماموریت سفینه وایکینگ، سال ها طول کشید. نخستین هدف این سفینه، کشف حیات بود. سفینه وایکینگ ? که چهار تن وزن داشت، در بیستم اوت در سال ???? میلادی توسط راکت های تایتان به پرواز در آمد. به دنبال آن، سفینه وایکینگ ? در نهم سپتامبر به فضا پرتاب شد. این دو سفینه، تقریبا یک سال بعد، به مقصد رسیدند و تا زمان انتخاب یک سایت فرود، در مداری در اطراف مریخ قرار گرفتند؛ به طوری که مدول های مریخ نشین می توانستند با آنها ارتباط برقرار کنند. سفینه ها، هنگامی که  در جستجوی یک سایت مناسب برای فرود بودند، عکس هایی به زمین ارسال کردند. وایکینگ ? ، عرض ???? کیلومتری رودخانه کرایس پلانیتیا را در نیمکره شکالی سیاره پیمود. تصاویری که در حین این پیمایش گرفته شد،  فرسایش ناشی از جاری شدن آب و سیلاب های شدید را به طور واضح نشان داد. سفینه های وایکینگ، همچنین مه ناشی از بخار آب را در نواحی کم ارتفاع تشخیص دادند. به علاوه، آن ها ابرهای متشکل از کریستال های یخی را در ارتفاعات بالا در بهار و تابستان شمالی شناسایی کردند.
?? روز بعد، وایکینگ ? در آن سوی سیاره، ???? کیلومتر دورتر از وایکینگ ? ، در محلی به نام یوتوپیا پلانیتیا در ?ر?? درجه شمالی به آرامی فرود آمد. هنگامی که مدول های مریخ نشین از سفینه های خود جدا شدند ابتدا سرعت آنها توسط هشت موتور از مدار خارج کننده راکت کند شد.


نوشته شده در پنج شنبه 90/2/8 ساعت 12:26 عصر توسط جیمز هاتن| نظرات ( )

<      1   2   3      >

قالب وبلاگ : پارس اسکین