سفارش تبلیغ
صبا ویژن


پایگاه زمین شناسی 88 دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)

به گزارش خبرنگار «پژوهشی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، تعداد کل تولیدات علمی نمایه شده محققان ایرانی در موسسه اطلاعات علمی (ISI) در سال 2009 بالغ بر 20 هزار و 228 مورد بوده که با توجه به حجم یک میلیون و 908 هزار و 738 موردی کل تولیدات علمی جهان در این سال برای نخستین بار سهم تولیدات علمی محققان کشورمان از تولید علم دنیا از مرز یک درصد عبور کرده است.

دکتر یعقوب فتح‌اللهی، معاون پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس با اعلام این آمار در گفت‌و‌گو با ایسنا خاطرنشان کرد: براساس تازه‌ترین آمار موسسه اطلاعات علمی (ISI)، محققان کشورمان با تولید 20 هزارو 228 مستند علمی در سال 2009 میلادی و با دو پله صعود نسبت به سال 2008 در جایگاه بیست و دوم در بین 55 کشور اول تولید کننده علم جهان قرار گرفته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: این حجم مستندات، شامل 14 هزار و 198 مقاله است که در مقایسه با 11 هزار و 155 مقاله نمایه شده در سال 2008 بیش از 27 درصد رشد نشان می‌دهد.

به رغم این رشد پرشتاب، کشور ترکیه با ارائه 26 هزار و 774 مستند علمی مشتمل بر 20 هزار و 693 مقاله هنوز پیش از ایران در جایگاه اول منطقه قرار دارد. با این حال نرخ رشد تولیدات علمی آن کشور در سال 2009 نسبت به سال قبل حدود 7 درصد بوده که حدود 20 درصد از شتاب رشد تولید علم ایران کمتر است.

دکتر صبوری، رییس مرکز تحقیقات بیوشیمی - بیوفیزیک دانشگاه تهران و از صاحبنظران حوزه سنجش علم نیز با تایید ارتقای سهم ایران در عرصه تولید علم دنیا به مرز یک درصد به ابعاد جالب توجهی از این موفقیت بزرگ علمی اشاره کرد و گفت: این ارتقای سهم در شرایطی حاصل شده که سهم ایران در تولید علم دنیا در سال 1993 تنها حدود 15 هزارم درصد بوده است.

وی که در برنامه‌ای تلویزیونی سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: منبع عمده حرکت موتور رشد علمی کشور ایثار محققان و پژوهشگران ماست چرا که مثلا کل بودجه وزارت علوم ما در سال جاری حدود دو میلیارد دلار بوده که نه فقط در مقایسه با بودجه 32 میلیارد دلاری دانشگاهی مثل هاروارد که حتی در مقایسه با بودجه 5/7 میلیارد دلاری دانشگاهی در عربستان هم رقم بسیار اندکی است.

به گفته دکتر فتح‌اللهی، کشورهای آمریکا، انگلستان، آلمان، چین و ژاپن با سرمایه‌گذاری‌های عظیم و پشتوانه سال‌ها حرکت در مسیر تولید علم هر کدام با تولید افزون بر 100 هزار مقاله علمی در سال در صدر تولیدکنندگان علم در دنیا قرار دارند و در مقابل کشورهایی چون اتریش، دانمارک، اسکاتلند، فنلاند، نروژ، مالزی در فهرست 55 کشور اول تولیدکننده علم دنیا در رتبه‌های پایینتر از کشورمان قرار گرفته‌اند.


نوشته شده در چهارشنبه 89/2/1 ساعت 5:31 عصر توسط جیمز هاتن| نظرات ( )


قالب وبلاگ : پارس اسکین