سفارش تبلیغ
صبا ویژن


پایگاه زمین شناسی 88 دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)

محققان می‌گویند: گونه جدیدی از دایناسورها موسوم به «کله قوچی» که در تگزاس کشف شده‌اند، بال‌هایی در طرفین جمجمه خود داشته‌اند که به استخوان‌های جمجمه جانور امکان می‌داده مانند چرخ دنده در هم جفت شوند.

به گزارش سرویس «علمی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این ویژگی برای زمانی مفید بوده که این دایناسورها با سر با دیگر همنوعان خود درگیر می شدند.

دکتر نیکلاس لانگریچ، محقق دپارتمان زمین شناسی و ژئوفیزیک دانشگاه ییل که مدیریت این پروژه را عهده‌دار بوده با انتشار نتایج یافته‌های خود در مجله «تحقیقات کرتاسه» خاطر نشان کرد: امکان دارد که این ساختار خاص مانع از جابجایی استخوان‌های جمجمه تحت فشار می شده است.

این گونه جدید دایناسور با نام علمی «تگزاسفال لانگستونی» یا به اصطلاح «کله تگزاسی» حدود 70 تا 80 میلیون سال پیش در منطقه‌ای که اکنون جنوب غرب تگزاس است، می‌زیسته است.

این گونه در واقع از خانواده‌ دایناسورهای جمجمه پهن و گیاه خوار است که روی دو پا راه می‌رفته‌اند و احتمالا اولین بار از آمریکای شمالی پدیدار شده‌اند.

پیش از این تصور می‌شود که این گروه از دایناسورها از آسیا منشاء گرفته‌اند

در جلوی سر این نوع دایناسور یک برآمدگی شبیه توپ سافت بال از جنس استخوان سفت وجود داشته که به اعتقاد محققان برای جنگ‌های شاخ به شاخ با سر از آن استفاده می‌کرده‌اند.


نوشته شده در چهارشنبه 89/2/1 ساعت 5:38 عصر توسط جیمز هاتن| نظرات ( )


قالب وبلاگ : پارس اسکین